fredag 14 augusti 2015

Ät fett och socker tills du spyr.

Jag gör inte många knop här i Småland. Tillbringar den mesta tiden i horisontellt läge. Men igår bestämde jag mig för att baka. Det blev min pappas favoritdessert och den här tårt-paj-glass-grejen är så god att den får till och med den mest inbitna, tjurskalliga köttätaren att överväga att bli vegan. Så jag känner att det vore näst intill brottsligt att inte dela med mig av receptet på denna gudagåva.



Fryst snickerstårta

300 g digestivekex
150 g mjölkfritt margarin
100 g mörk choklad
½ dl vegetabilisk mjölk av någon sort
½ dl kakao
1 dl jordnötssmör
1 dl ljus sirap
1 nypa flingsalt
2½ dl vispbar vegetabilisk grädde
1 dl salta jordnötter
chokladsås (O'hoj är vegansk)

Mixa digestivekexen till smulor i en matberedare.
Smält margarinet.
Blanda kexsmulor och margarinet och tryck ut i en pajform.
Ställ in pajformen i frysen.
Hacka chokladen fint.
Blanda choklad, mjölk, kakao, jordnötssmör, sirap och salt i en kastrull.
Smält ihop på låg värme.
Häll över i en skål och låt svalna.
Vispa grädden.
Vänd ner chokladsmeten i grädden.
Fyll digestivebottnen med jordnötsmoussen.
Ringla över chokladsås och strö över hackade jordnötter.
Frys i tre timmar.
Ta ut tårtan 15 minuter innan servering.
Ät!
Dö av paltkoma med ett leende på läpparna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar